Usein kysytyt kysymykset

  • Käyttöopas. Miten ParkMania käytetään?

    Tässä ohjeet sovelluksen käyttöön. Tästä pitkästä ohje-listasta huolimatta itse pysäköinnin aloitus on helppoa ja nopeaa.

    • Kun avaat ParkMan-sovelluksen, se näyttää sinulle kartan.
    • Sovellus paikantaa sinut puhelimesi GPS-toimintoa käyttäen, mutta siirtämällä karttaa voit aina vahvistaa, että kartan vihreä “kupla” on autosi kohdalla.
    • Kartan keskellä oleva vihreä "kupla" näyttää, mihin koordinaattiin olet suorittamassa pysäköintimaksun.
    • Voit itse siirtää vihreää kuplaa minne tahansa vetämällä karttaa sormella ylös-alas tai sivusuunnassa.
    • Kun aloitat pysäköinnin, vahvistat pysäköintimaksun sijainnin (vihreän kuplan sijainnin) ja toteat, että kupla on juuri siinä paikassa johon haluat maksaa pysäköintimaksun.
    • Seuraavaksi napautat "Pysäköi tähän" -näppäintä.
    • Tästä ruudusta valitset oikean ajoneuvon (näpäyttämällä pääset vaihtamaan/lisäämään ajoneuvoja), pysäköinnin arvioidun maksimikeston sekä halutun maksutavan.
    • Kun paikka-, kesto-, sekä rekisteritiedot ovat oikeita, napautat "Vahvista pysäköinti".
    • Odotat kunnes näet sekuntikellon kartalla, sillä siitä tiedät että pysäköintimaksu on aktiivinen.
    • Kun tulet takaisin autolle ja aiot lähteä parkista pois, avaat sovelluksen ja napautat punaista "Lopeta pysäköinti" -näppäintä. Sovelluksen kysyessä, vahvistat että haluat lopettaa.
    • Tiedät, että maksu on lopetettu kun sovellukseen ilmestyy kuitti pysäköinnistäsi.
  • Puhelinnumerolla kirjautuminen

    Uusi käyttäjä liittyy puhelinnumerolla ja voi halutessaan lisätä tietoihinsa sähköpostiosoitteen esim. pysäköintitositteen toimitusta varten.

    Vanha käyttäjä, eli käyttäjä joka liittyi ParkManiin sähköpopostiosoitteella ja on tähän asti saanut kuukausierittelyt toimitettuna sähköpostitse aina veloituksen yhteydessä, pääsee liittämään puhelinnumeron olemassa olevaan tiliinsä "Kirjaudu sisään" -kohdasta ja esimerkiksi uudella puhelimellaan kirjautumaan takaisin sisään vanhalle tililleen. Näin säilyvät maksu- ja ajoneuvotiedot ja palvelun käyttäminen voi uudella puhelimella sujua entiseen tapaan.

    Kirjautuminen vanhalle tilille onnistuu näin:

    • Lataa ParkMan sovelluskaupasta.
    • Valitse "Kirjaudu sisään".
    • Vahvista puhelinnumerosi.
    • Kun puhelinnumero on vahvistettu pääset kirjautumaan sähköpostiosoitteellasi.
    • Puhelinnumerosi on nyt yhdistetty ParkMan-tilillesi ja jatkossa kirjaudut sovellukseen puhelinnumerollasi. Pysyt kuitenkin kirjautuneena sisään kuten aiemminkin, eli kirjautuminen tehdään vain esim. sovelluksen uudelleenasennuksen tai puhelimen vaihdon yhteydessä.
  • Mistä saan tuulilasitarran?

    ParkMan-tuulilasitarroja ei enää tarvita. Riittää siis, että aloitat pysäköinnin oikealle autolle ja oikealle alueelle niin valvoja huomaa maksusi, sillä hän lähtee automaattisesti tarkistamaan onko sovelluksella maksettu jos ei löydy perinteistä parkkilipuketta.

  • Hankin uuden auton, mitä teen? Miten valitsen oikean auton?

    ParkMan-sovelluksesta älypuhelimessasi löytyy vasemmasta yläkulmasta valikko (☰-nappi). Sen "Ajoneuvot"-kohdasta hallitset ajoneuvojen rekisteritunnuksia. Kun aloitat pysäköinnin, paina Vahvista-näkymässä rekisterinumeroa, niin voit valita oikean auton.

    Sovelluksessa on näppärä ominaisuus, joka pyytää sinua aina erikseen valitsemaan mille autolle pysäköinti aloitetaan. Voit aktivoida sen sovellusvalikosta kohdasta "Ajoneuvot" valitsemalla "Pyydä minua aina valitsemaan auto" (Android) tai "Kysy aina rekisteritunnusta" (iPhone).

  • Ottaako ParkMan maksullisuusajat huomioon?

    Kyllä ottaa. Sovellus näyttää aina todellisen parkkiajan, mutta osaa automaattisesti ottaa maksulliset ajat huomioon eikä veloita pysäköinnistä tai siitä osasta pysäköintiä, joka on aktiivinen maksullisten aikojen ulkopuolella.

    Tämä mahdollistaa auton jättämisen samalle paikalle esimerkiksi yön yli (missä sallittua), eikä sinun aamulla tarvitse aloittaa uutta pysäköintiä, vaan voit nukkua rauhassa jos edellisenä iltana aloitat riittävän pitkän pysäköinnin.

  • Miksi veloitus kortiltani epäonnistui? Mitä voin tehdä asialle?

    Yleisimmät syyt veloituksen epäonnistumiseen ovat:

    • Maksukortin asetuksissa ei ole verkkomaksaminen (Internet-käyttö) sallittu tai kortilla on jokin turvaraja asetettuna.
    • Maksukortilla ei ole ollut hetkellisesti katetta.
    • ParkMan-tiliin liitetty maksukortti ei ole enää voimassa (vanhentunut tai korvattu toisella kortilla pankin toimesta).

    Nopein tapa suorittaa maksu on päivittää maksukorttitiedot sovelluksessa. Vaikka maksukortti olisikin edelleen sama, päivittäessäsi maksukortin tiedot ParkMan-tilillesi yritämme veloitusta kortilta välittömästi uudelleen.

    Näin voit päivittää korttitietosi sovelluksessa:

    • Avaa ParkMan-sovellus puhelimessasi.
    • Valitse sovelluksen karttanäkymässä vasemmasta yläkulmasta valikko (☰-nappi).
    • Valitse "Maksut ja kuitit".
    • Valitse ruudulla näkyvä maksukorttisi ja sovelluksen kysyessä vahvista, että haluat muokata korttia.
    • Täytä maksukorttisi tiedot.

    Maksukortti on nyt päivitetty ja mahdollinen rästilasku maksettu (kun sovellus ilmoittaa, että tietojen päivitys onnistui).

  • Miten päivitän maksukorttiani?

    Näin saat päivitettyä korttitietosi sovelluksessa ja luotua samalla maksukortiltasi uuden välittömän veloitusyrityksen avoimeksi jääneestä maksusta (jos sellaista on):

    • Avaa ParkMan-sovellus puhelimessasi.
    • Avaa valikko karttanäkymässä vasemmasta yläkulmasta.
    • Valitse "Maksut ja kuitit".
    • Valitse ruudulla näkyvä maksukorttisi ja sovelluksen kysyessä vahvista, että haluat muokata korttia.
    • Täytä maksukorttisi tiedot.

    Maksukortti on päivitetty kun sovellus ilmoittaa, että tietojen päivitys onnistui.

  • Miksi minua on veloitettu, vaikka en pysäköinyt tuona päivänä?

    Veloitamme kuukauden aikana tehdyt pysäköinnit ja tapahtumat ParkMan-tilillesi lisätyltä maksukortilta seuraavan kuun alussa. Veloitus koskee siis jo aiemmin tehtyjä pysäköintejä ja muita tapahtumia. Kuitti veloituksesta löytyy sovellusvalikon kohdasta "Maksut ja kuitit".

  • Mistä pysäköinnin hinta koostuu?

    ParkMan veloittaa 10% pysäköintimaksusta, ja sen lisäksi 0.35 € per pysäköinti. Veloitus kattaa maksunkäsittelykulut ja sovelluksen ominaisuudet. Emme veloita kiinteitä kuukausimaksuja, maksat ainoastaan kun pysäköit. ParkManilla ei koskaan tarvitse maksaa ylimääräisestä pysäköintiajasta. Sinun ei enää tarvitse arvioida pysäköinnin kestoa ja maksaa kolikoilla liikaa, vaan maksat ainoastaan käytetystä ajasta.*

    Pitkällä aikavälillä pysäköinti ParkManilla tulee kuitenkin mittarimaksuja halvemmaksi, kun pääset lopettamaan maksun saman tien autolle palatessasi. ParkMan on myöskin maksutapana kätevämpi, sillä voit helposti pidentää pysäköinnin kestoa mistä tahansa missä on toimiva Internet-yhteys.

    * ParkMan seuraa pysäköintialueiden taksoja ja joillakin alueilla voi olla esim. kiinteät minimi-, tunti-, tai vuorokausimaksut. Sovelluksessa näet pysäköintisi valitun keston hinta-arvion ennen pysäköinnin aloitusta.

  • Miten saan kuitteja pysäköinnistä?

    Voit tilata maksuttomia tositteita yksittäisistä pysäköinneistäsi näin:

    • Avaa ParkMan-sovellus.
    • Valitse sovelluksen karttanäkymässä vasemmasta yläkulmasta valikko (☰-nappi).
    • Valitse valikosta "Pysäköinnit".
    • Merkkaa haluamasi pysäköinti/pysäköinnit ja näpäytä vihreää tilausnäppäintä. Tosite saapuu sähköpostitse muutaman minuutin sisällä.

    Tämän tositteen voit tallentaa .PDF-tiedostona sähköpostijärjestelmän tulostustoiminnon kautta. Kuluvan kuukauden pysäköinneistä veloitetaan seuraavan kalenterikuukauden alussa, jolloin saat ParkMan-tiliisi liitettyyn sähköpostiosoitteeseen kuittierittelyn edellisen kuun parkeista.

    Huomaathan, että suoraan sovelluksesta voi myös ladata edellisten kuukausien maksujen yhteenvetoja, tämä onnistuu sovellusvalikon kohdasta "Maksut ja kuitit".

  • Muistutus pysäköinnin päättämisestä

    Voit asettaa karttanäkymän oikeasta yläkulmasta "Näytetään hinnat ajalle" -toiminnon kautta arvioidun oletuspysäköintiajan (15 minuuttia - 4 viikkoa) tai pysäköintiä aloittaessasi minuutilleen arvioidun mittaisena) ja tarvittaessa muuttaa pysäköintiaikaa kesken pysäköinnin. Sovellus lähettää aina ilmoituksen 15 minuuttia ennen pysäköinnin päättymistä.

    Mikäli älykäs muistutus on käytössä, sovellus pyrkii myös muistuttamaan puhelimesi GPS-paikantimen perusteella pysäköinnin lopettamisesta palatessasi autolle. Älykkään muistutuksen (Android) / Muistuta autolla (iOS) -toiminnon voi aktivoida sovellusvalikon kohdasta "Oma tili ja asetukset" Android-laitteissa ja aktiivisen pysäköinnin näkymästä iOS-laitteissa. Voit yrittää parantaa puhelimesi paikannuspalveluihin perustuvan lisäominaisuuden tarkkuutta puhelimen sijaintiasetuksista asettamalla päälle kohdan "Googlen sijaintitietojen tarkkuus" kautta valinnan "Paranna sijaintitietojen tarkkuutta" (Android), asettamalla ParkMan-sovellukselle luvan käyttää "Aina" (iOS) puhelimesi paikannuspalveluja sekä laittamalla puhelimestasi päälle Wi-Fin ja Bluetoothin.

    Huomioithan, että on puhelimen omista ilmoitusasetuksista tai puhelimen sen hetken ääniprofiilista kiinni tuleeko/huomaako ilmoitusta. Esim. jos ilmoitukset on estetty kokonaan ilmoitusta ei tule tai jos puhelimessa on "Älä häiritse" -tila on päällä, niin ilmoitusta ei välttämättä huomaa. Ilmoitusasetuksia voi sovelluskohtaisesti muokata puhelimen sovellusasetusten kautta.

  • Sain parkkisakon, vaikka käytin ParkMania. Mitäs nyt?

    Voi kurjuus! Paras on tarkistaa asia pysäköinninvalvonnan kanssa, koska pysäköinnintarkastaja/pysäköinninvalvoja on sakon määrännytkin. Virhe- tai valvontamaksulapussa on yhteystiedot oikaisuvaatimusta tai reklamaatiota varten. Oikaisuvaatimusta varten voit tilata tositteen pysäköintimaksusta ParkMan-sovellusvalikon kautta kohdasta "Pysäköinnit" näin:

    • Avaa ParkMan-sovellus.
    • Valitse sovelluksen karttanäkymässä vasemmasta yläkulmasta valikko (☰-nappi).
    • Valitse valikosta "Pysäköinnit".
    • Merkkaa haluamasi pysäköinti ja näpäytä vihreää tilausnäppäintä. Tosite saapuu sähköpostitse muutaman minuutin sisällä.

    Tämän tositteen voit tallentaa .PDF-tiedostona sähköpostijärjestelmän tulostustoiminnon kautta.

    Halutessasi voit lähettää kuvan sakosta sekä ParkMan-tilisi käyttäjätunnuksen (puhelinnumero tai sähköpostiosoite) osoitteeseen asiakaspalvelu@parkman.fi, niin tutkimme asiaa mahdollisimman pian täällä päässä.

  • Kuinka ParkMan-alennuskoodi ja kutsu kaverisi -kampanja toimii?

    Voit ansaita yhteensä viisi pysäköintialennusta liittymällä ParkManiin kampanjakoodilla ja kutsumalla kavereita ParkManiin. Edun arvo on 10.00 €.

    Uusi käyttäjä rekisteröityy käyttäen linkkiä, jonka voit lähettää hänelle tai lisää kampanjakoodin rekisteröityessään sovellukseen. Kaverisi aloittaessa ParkManin käytön sekä sinä että hän saatte molemmat alennuksen seuraavasta pysäköinnistä - meidän piikkiin! Uuden käyttäjän tulee lisätä kaikki tarvittavat tiedot pysäköintimaksujen suorittamista varten, jotta etu aktivoituu teille molemmille.

    Kampanjan rajoitukset ovat:

    • Voit ansaita enimmillään viisi alennusta tämän kampanjan aikana.
    • Yksi auto voi saada edun enimmillään kolmella eri tilillä, kun kyseessä on esimerkiksi perhe- tai ajoneuvon jakava ystäväpiiri.
  • Miten muutan ParkMan-tililleni liitetyn sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron?

    Mikäli haluat vaihtaa ParkMan-tiliisi liitetyn sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron, olethan yhteydessä sähköpostitse asiakaspalveluumme osoitteeseen asiakaspalvelu@parkman.fi.

    Viestissäsi sinun tulisi vahvistaa, millä sähköpostiosoitteella tai puhelinnumerolla tili alunperin luotiin ja minkä sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron haluaisit tilille muutettavan, sekä vähintään kaksi seuraavista tiedoista:

    • ParkMan-tililläsi olevan maksukortin neljä viimeistä numeroa, tai
    • Viimeisimmän pysäköintisi päivämäärä ja likimääräinen aika, tai
    • Viimeisimmän maksukortiltasi tekemämme veloituksen päivämäärä ja summa

    Näin pääsemme vaihtamaan ParkMan-tilisi sähköpostiosoitteen ja/tai puhelinnumeron.

Etkö löytänyt vastausta?

Ota yhteyttä:

asiakaspalvelu@parkman.fi

09 427 20960 (klo 9-17, ma-pe)